Friday, 25 June 2010

හෙළ උරුමේද, හෙළ කරුමේද?

මයිය ට දේශපාලනය ගැනත් සමහර දේවල් හිතෙනවා..ඒ උනාට මයිය ට කියලා දේශපාලන පක්ශයක් නම් නැ..මයියා දේශපාලන පක්ශ වලට කඩේ යන එක නවත්තලා දැන් අවුරුදු කීපයක් වෙනවා. හැබැයි එ වෙන්කොට කඩේ යන්න තිබ්බ ගොඩක් පක්ශවල ට මයියා කඩේ ගිහිල්ලයි තිබ්බේ..

හරි එහෙනම් ඉතින් මාතෘකාවට බහිමුකො...
මේක ලියන්න හිතුනේ මේධානන්ද හාමුදුරුවන් හෙල උරුමේ නායක කමින් ඉවත් කල/ ඉවත් උන බව දැකීමේන්..

1994 දි සුදුනෙලුමයි, පොතයි ගඩොලයි අරගේන, වසන්ත රාජා ලව රූපවාහිනියේ දාගේන , සිOහල කියන වච්නේ උච්චාරනය කේරුවත් ජාතිවාදීයෙක් කියලා හOවඩු ගැහුව කාලයක් තිබ්බා...වර්තමාන දේශපාලනය ගැන මොන විවේච්න තිබ්බත්, සිහල උරුමය ප්‍රමුඛ ජාතික බලවේගය ඒ තත්වය අද වෙනෙවිට වෙනස් කරන්න සමත් වෙලා තියෙනවා..

මාක්ස්වාදය කතා කර කර, බොරු ජාතිකත්වයකට සිග්නල් දාපු ජ්විපෙ තමන්ගේ නිරුවත එලි උනේ හෙල උරුමය නිසා..තමන් ගේ චන්ද ගොඩ හෙල උරුමයට යන එක වලක්වන්න තමයි දේශහිතයිශිය හැදුවේ..අන්තිමට ජ්විපේ ට උනේ තමන්ගේ ආකර්ශනීමය කතිකයාවත් ජාතික බලවේගයට පුජා කරන්න..මේ ඔක්කොම හෙලෙ උරුමයේ දේශපාලනයයේ බලපැම ලOකික දේශපාලනය මත වැටීම නිසා සිටදු වු දේවල්..

වර්තමානයේ මහින්ද මහත්තයගේ ජාතික නැබුරුවත් එක්ක හෙල උරුමයේ අවශ්යතාවය නොපෙනුනත් , අනාගත වෙනස්වීමකදී මේ තත්වය වේනස් වෙන්න්න පුලුවන්..

ඇත්ත්ටම හෙල උරුමයේ අඩු පාඩු නැතිවා නොවෙයි..සොම හාමුදුරුවන් අපවත් වුන වේලාවේ තිබ්බ මහජ්න කැලඹිම අතිසාර්තක දේශපාලන වික්‍රමයක් කර ගත්ත හෙල උරුමය , නැවතුනේ පාර්ලිමේන්තු ආසන 10 ක් අරගේන. අනේ එත් සොම හමුදුරුවන් ගේ අපවත් වීම ගැන පත් කරපු කොමිසම ගැන අහපුවම, දැන් චම්පික මහත්තයා කියන්නේ , වැඩේ කරපු මනුස්සයා හැOගිලා කියලයි..

එතකොට අර පොරොන්දු උන අන් ආගමික පණතයි, මතට තිතයි..එවායෙත් සැර බාල වේලා..

දැන් එතකොට මයියා මොකක්ද මේ කියන්න තනන්නේ..

මයියා කියන්නේ ජාතිකවාදීන් දැන් කල යුතුව ඇත්තේ විසීරි ඇති ජාතික මතවාතීන් එකතු කිරීමයි..නලින් ද සිල්වයි, චම්පිකයි නයාට අදු කොල වගේයි..ගුණදාස අමරසේකර පැත්තක..එස් එල් ගුනසේකර තනියෙම..තිලක් මහත්තයව ගොඩ දේනෙකුට විහිලුවක්

කොට්ටේ යුගයේ ඉදන් අතීතයේ (එවකට හිටපු හොදම සටන් කරුවන් උන වීදිය බණ්ඩාරයි, ටිකිරි කුමාරයයි පෘතුගීසීන්ට විරුද්දව එක්ව සටන් කිරීම පැත්තක තියලා , දෙන්නා හොදට එකිනේකාට විරුද්ධ ව ගහ ගත්තා) ඉද්න්ම සිOහලායාට වැරදුනේ පොදු හතුරාට විරුද්දව කටයුතු නොකර , පුද්ගල ප්‍රතිලාබ වෙනුවෙන් වැඩ කිරීමට ගොස්..මේ වැරැද්ද දැන්වත් ජැතික බලවේග වල නියමුවන් තේරුම් ගත උතුයි..

අවසාන වශයෙන් කිව යුත්තේ .. ජාතියක් වශයෙන් ශක්තිමත් වනවා වගේම ,,චින්තන ව්ප්ලවයක් තුලින් වර්තමාන සිOහල ලකුන ..දේශපාලන , සමාජීයා අවකාශය තුල තැබිය යුතුයි ( නැත්නම් ඉතින් සිOහල කියලා රැක රැක ඉන්න ඔනේ මොකටද? ලෝකේට මොකක් හරි දේයක් කියලා දේන්න එපැයී),...ඒ සදහා බුදු දහම හා එහි හරයන් මුල් කර ගත යුතුයි... අතීතය ගැන පුරාජේරු කතා කර කර හිටියට වැඩක් වෙන්නේ නැත..

11 comments:

  1. ඔබේ කටේ මසුරන් දාන්න වටිනවා. මේක මම සෑහෙන කාලෙක ඉදන් හිතන දෙයක් !

    ReplyDelete
  2. මයියා27 June 2010 at 12:23

    @ ත‍ර්ඩ් මැන්

    මේ පොස්ට් එකට වැටෙන කමෙන්ට් , ම්යියා ට ගොඩක් වටිනවාය..බොහොම ස්තූතියි අගය කිරීමට

    ReplyDelete
  3. මයියා, ඔබ වෑදගත් මාතෘකාවක් සාකච්ඡාවට ගෙන තිබෙනවා.

    මමත් සිංහලයෙක්. ඒවගේම බෞද්ධයෙක්. ඒවා මාගේ අනන්යතා හෑටියට මා සලකනවා. ඒ වගේම අන් අයගේ අනන්යතා ගෑනත් මා තුළ ඈත්තේ ඒ හා සමාන ගෞරවයක්.

    නමුත් දෙසපාලනයේදී අපි සිංහල ජාතිය වෙනුවට ලාංකීය ජාතියක් ගෑන කතාකළොත්? එතන සිංහල බෞද්ධ ක්‍රිස්තියානි, දෙමළ හින්දු, මුස්ලිම්, බර්ගර් මෑලේ වනි පුද්ගල අනන්යතා නෑ නේද?

    ඔයාගෙ ලිපියේම පෙන්වා දී තියෙනවා සිංහල බලවේගය තුළ ඈති බෙදීම්. ඔබ හරියටම හරි. මුල්ම මන්ත්‍රී ධුරය ලෑබුණු දා ඒකට මරා ගත්ත හෑටි මතකනේ. එස්. එල්. ඈඬූ හෑටි හෙම. වඩා ලංවෙලා බෑලුවොත් ඔබට පෙනෙයි මේ උරුමයෙ අය අතර ඈති කුළ බෙදීම් ප්‍රදේශීය බෙදීම් ආදිය.

    අනෙක් අතට මය්යා අපිට ලොකු ආදර්ශත් නෑ එකමුතුව හිඳීම ගෑන. හාමුදුරුවරු කුලවශයෙන් බෙදිලා. ඒ අයත් නෑවත බෙදිලා. බලන්න. උඩරට ගොයිගම හාමුදුරුවරු මල්වත්ත අස්ගිරි හෑටියට බෙදිල. පහත රට ගොයිගම කොට්ටේ රුහුණ වශයෙන් බෙදිලා. අනිත් කුළ ගෑන මම කතා කරන්නේ නෑ. දන්න තරමින් අමර පුර නිකාය 32 කට ආසන්න සංක්යාවකට බෙදිලා. කාගෙනද අපි ආදර්ශ ගන්නේ?

    ඒ නිසා සහොදරයා මට ඔබේ අදහස සමඟ එකඟ වෙන්න අමාරුයි. මක්නිසාද මගේ දෑනීමේ ප්‍රමානයට මේ එලඹුම ප්‍රශ්න තව ඉදිරියට ගෙනයනවා පමණක් නොව සිංහලයන් අතර තිබේන බෙදීම් ඉස්මතුවීමට හේතුවෙනවා කියා හිතෙන නිසා.

    //ඒ සදහා බුදු දහම හා එහි හරයන් මුල් කර ගත යුතුයි// මේ කියන සමඟ මම සම්පූණයෙන්ම එකඟ අතර බුදුදහම යනු ජාතිය යන සීමාව ඉක්මෑවූ දර්ශනයක් බව දෑඩිව විස්වාස කරමි.

    ඔබ මුලින් ඉදිරිපත් කරන ලද ක්‍රමවේදය අනුව කටයුතු කරනගමන් බුදුදමේ හරයන් (සිxහල බුද්ධාගමේ නොවේ :))භාවිතයට ගන්නා ආකාරය ද දෑන ගෑනීමට කෑමතියි.

    ReplyDelete
  4. මයියා3 July 2010 at 05:01

    @ පිටස්තරයා-2;
    පිටස්තරයා 2 ගේ අදහස් දැක්වීමට මයියා ගේ ඉහලම සතුට හා ස්තුතිය.

    මයියා විශ්වාස කරන අකාරායට පිරිසිදු බුදුදහම වර්තමානයේ පවා සි0හලයා අත රැදී ඇත.ඉන්දියාවේ සිදු වු අකාරයට එය කපා කොටා විවේචනාත්මකව බැලීමක් ල0කාවේ සිදු වුයේ නැත.ඒ වෙනුවට එය පිරිසිදුව රැක ගැනීමේ අවශ්‍යතාවය පමනක් ඉස්මතු වු අතර ඒ වෙනුවෙන් බොහෝ ශාස්ත්‍රිය මෙන්ම දේශපාලන කටයුතුද අතීතයේ සිට සිදු වී ඇත.

    බුදුදහම සි0හලයා ගේ අතේ ඇත, නමුත් එය දියමන්තියක් අතේ ඇති අන්ධයෙක් මෙනි. තත්වය ඊට ද වඩා දරුණුය.මේ දියමන්තියේන් ලොව ඕනැම දෙයක් කපා විශ්ලේශනය කල හැකි මුත් මේ අන්ධයා මේ දියමන්තියෙන් වැඩක් ගන්නේ නැත. ඔහු එය හිස උඩ තියාගෙන එය අන්ය්‍යන් හට ප්‍රදර්ශණය කරයි. එය වටිනා බව ඔහේ කියවයි. ඉදහිට හෝ මේ දියමන්තියෙන් වැඩක් ගනුයේ පිටතින් පැමිනි අයෙක්ය.අන්ධයා කරනුයේ මේ දියමන්තියේ අගය ගැන පුරාජේරු කියමින් එහි අගය අන්‍යන් හට බලෙන් පිලිගන්වන්නට යාමකි.කලාතුරකින් හෝ මේ දියමන්තිය පොලිශ් කිරීමටවත් අන්ධයාගේ උනන්දුවක් නැත. පිට කවුරු හරි පොලිශ් කරන්න අවොත් ඉතින් ප්‍රශ්න ගොඩක්ය. නමුත් අන්ධයා කල යුතුව ඇත්තේ මේ දියමන්තිය යොදා විවිධ දේ කපා පෙන්වීම පමණකි. එවිට අන‍ය්‍යන් මෙය දියමන්තියක් බවත් එහි අගයත් පිලිගන්නා බව මයියාගේ විශ්වාශයයි.

    දැන් අන්ධයාට ඇති ප්‍රශ්ණය බලමු. ඔහුගේ ඇස් දෙකම රෙදිපටියන් වසා ඇත. ඔහුගේ ඇස් දෙක නම් දේශපාලන හා ශ්‍රාස්තීය ඇස් දෙකයි. පලමුව ඔහු කල යුතුව ඇත්තේ තම අත ඇති දියමන්තියෙන් ඔහුගේ ඇස් වසා ඇති රෙදිපටිය කපා ඉවත් කර ගැනීමයි.එනම් බුදුදහමේ එන සOකල්ප යොදා තම දේශපාලන හා ශ්‍රාස්ත්‍රිය අOශ වල විප්ලවයක් ඇති කිරීමයි. එසේ කලහොත් ඔහුට පෙනීම ලැබේන අතර දියමන්තිය නිසා ඔහුත්, ඔහු නිසා දියමන්තියේ ප්‍රයෝජනය අන් අයටත් ලැබි හොද තත්වයක් උදා වනු ඇත.

    මයියා ජාතිකවාදීන් අතර එකමුතු කමක් ගැන කථා කරන්නේ ඇයි. එමගින් රාජ්‍ය බලය අල්ලා අන්‍ය ජාතිකයින් තලා පෙලා බුදුදහම රාජ්‍ය ආගම බවට පත්කර, සි0හල බෞද්ධ රාජ්ය්‍ය ගොඩ නැ0වීමටද?

    නැත. කිසිසේත්ම නැත
    නමුත් සි0හලයාත් අතීතයේ සිට බුදුදහම සමග ඔහුට එයට ඇති සබැදියාවත්,එයින් ලබා ගත හැකි පල ප්‍රයෝජන පිලිබදවත් යම් තරමකට හෝ කථා කරන්නේ ඔවුන් (ජාතිකවාදීන්) බැවිනි.

    චන්ද්‍රිකා මහත්මිය ගේ යුගයේදී බුදුදහමෙන් එලියක් ලබාගනු වෙනුවට ඇය උත්සාහ කලේ රාජ්‍ය අනුග්‍රහය ඇතිව වෙනත් ආගන්තුක මත ල0කාව මත බලයෙන් පැටවීමට යත්න දැරීමකි. රනිල් මහතා ගේ යුගයේදී මෙය තවත් හොදින් සිදු කරන ලදී. වර්ථමානයේ මහින්ද මහත්තයා මෙම පිලිවෙත ප්‍රතික්ශේප කර ඇති මුත් බුදුදහමින් එලියක් ලබා ගැනීමට සාධනීය වැඩ පිලිවවෙලක් නැති බව මයියා ගේ විශ්වාසයයි.

    ජාතිකවාදීන් අතර එකමුත්වකදී සිදුවනු ඇත්තේ කුමක්ද? වර්ථමානයේ හෙල උරුමය යනු චම්පික මහත්තයා වනු අතර ඔහුට සිතෙනා වෙලාවට කබරගොයා තලගොයා උවත් කල හැක. චින්තන ප‍ර්ශද ය යනු නලින් ද සිල්වා මහතා වන අතර ඔහු වෙත ධනාත්මක විවේචනයක් එල්ල කිරීමට කවුරුත් නැත. ගුණදාස අමරසේකර දේශහිතෛශිය වන අතර, යම් තරමකට හෝ මතවාදීමය තර්ක කිරීමක් , මාක්ස්වාදය තවමත් යම් තරමකට ඔලුවේ ඇති විමල් වෙතින් බලාපොරොත්තු විය හැක.එස්.එල් මහත්තය්ගේ දායකත්වය නඩු හබ හා පත්තර ලිපි වලට පමණක් සිමාවී ඇත.

    මයියා අදහස් කරනුයේ මොවුන්ගේ එකමුතු කමක් තුලින් ඔවුන්ගේ විවිද අදහස් එකට ගැටී, තර්කයට භාජනය වී නිවැරදි දෘශිටිය පහල වෙයි කියා ය.එවිට කබරගොයා තලගොයා කිරීමේ සOකල්පයෙන් මිදී බුදුදහම ලෝකයේ හා රටේ දියුනුව පිනිස යොදා ගත හැකි , පටු සOකල්ප වලින් තොර ජාතික ව්‍යාපාරයක් බිහිවනු ඇත්හි බව මයියා ගේ අදහසය. ඉන්දියාවේදී ගාන්ධි තුමත්, තාගොර් මැති තුමත් අතර සිදු වු මතවාදීමය තර්ක තුලින් වඩා හොද ජාතික ව්‍යපාරයක් ඉන්දියාවේදී බිහි වුවාක් මෙන් ලOකාවේද ඉහත කී, නොකී සියලු දේනා ගේ දායකත්වයෙන් වඩා හොද ජාතික ව්‍යපාරයක් බිහිවනු දැකීම ම්යියා ගේ කැමැත්තය.

    බුදුදහම හරියට මෙම ජාතික ව්‍යපාරයට කා වැදුනහොත්, අන් මත නොඉවසන, අන් ජාතින් ගේ අයිතියට ගරු නොකරන පටු ජාතීක ව්‍යපාරයක් වෙනුවට වඩා පුලුල් ලෝකයට ම ආදර්ෂයක් සැපයිය හැකි ජාතික ව්‍යපාරයක් ලOකාවේන් බිහි කල හැකි බව මයියා ගේ අදහසයි.

    ReplyDelete
  5. Good post and a good response to Pitasthraya.

    ReplyDelete
  6. @ මයියා
    වෑඩ අධික තත්ත්වය නිසායි මම ඔබ ලියා ඈති දේ සම්බන්ධ ප්‍රතිචාර දක්වන්න නොගියේ. ඔබේ ලිපියේ.

    //පිරිසිදු බුදුදහම වර්තමානයේ පවා සි0හලයා අත රැදී ඇත//
    //බුදුදහම සි0හලයා ගේ අතේ ඇත// මේ කියමන් වලින් ඔබ අදහස් කරන්නේ ත්‍රිපිඨකය ඔවුන් සතුව ඈත යන්න ද එසේ නෑත්නම් ථේරවාද භික්ෂු සංස්ථාව ගෑන ද ඔබ අදහස් කරන්නේ.

    අනෙක් මතු කර ඈති කරුණු සම්බන්ධයෙන් මා ගාන්ධි තුමා ගෑන සඳහන් කරමින් ලියන ලද ලිපිය තුළ සාකච්චා කර තිබෙනවා. බුදු දහම ලේබලයක් ලෙස භාවිතා කරනවා විනා ක්‍රියා කාරීත්වය තුළ නෑති ආකාරය මා දක්වා තිබෙනවා.

    නෑවතත් කියනවා මේ දිනවල මාගේ කාර්යබහුලත්වය තුල මට ලොකු මෑදිහත් වීමක් කිරීමට නොහෑකි බව. එය ඈතෑම් දෙනා 'මට අදහසක් නෑතිකම නිසා නිහඬව සිටිනවා' සේ සිතීම ගෑන කනගාටු වෙනවා.

    ReplyDelete
  7. මයියා7 July 2010 at 06:06

    @පිටස්තරයා-2
    මයියා ට අනුව බුදුදහම යනු දියමන්තියකි. එමගින් ලෝකයේ පවතින සියලු සකOකල්ප, චින්තනයන් විශ්ලේශණය කර හොද නරක තෝරා බේරා ගත හැකි, අවසානයේ පුද්ගලයා මිත්‍යාවෙන් වෙන් කර ,ලබා ගත හැකි ඉහලම සතුට ලබා දෙන්නකි.

    මේ දියමන්තිය සොයා ටිබෙටයට ගිය අයෙකු නවතිනු යේ කොහිද? වඩාතම ඉඩ ඇත්තේ අෂ්ඨ ශ්‍රාස්ත්‍රික ප්‍රග්නා පාරමිතාවෙන්, මධ්‍යන්ත විභාගනයෙන්ය. ඔහුට අනුව බුදුදහමේ ශුන‍යතාවය යනු හෞතික ලෝකයක්ද , ඇතැම් විට මනසක්ද නැති තත්වයක් වනු ඇත.

    නමුත් බුදුදහම ලබා ගැනීමට ලOකාවට(සිOහලයාට) පැමිනි අයෙක් ග්‍රහනය කරනුයේ කුමක්ද?. ඔහු නවතිනු ඇත්තේ නිරතුරු වෙනස් වීම පිලිගන්නා, භෞතික ලෝකයක පැවත්ම පිලිගන්නා නමුත් එහි අනිත්‍යතාවය දකින බුදුද්හමක් වෙතය. මේ අවබෝධය ලබා ගැනීමට ඔහුට ලOකාවේ ථේරවාද බෞධ සම්ප්‍රදායත් , ත්‍රිපිටකත් අනිකුත් බෞද පොතපතත් උදවු වන බව මයියා ගේ හැගීමයි.

    පිරිසිදු බුදුදහම සිOහලයා අත ඇත යන්නේන් මා අදහස් කලේ ඔවැනි තත්වයකුයි.පිටස්තරයා-2 විමසීමට ස්තුතියි.

    ReplyDelete
  8. මයියා7 July 2010 at 06:19

    @ Sl

    ඔබගේ පැමිනීමට හා අගය කිරීමට මයියා ගේ සතුට හා ස්තුතිය.

    මයියා පිටස්තරයා-2 ගේ අදහස් වලින් පෝෂණයක් ලබන අතර, පිටස්තරයා ද මයියා ගේ අදහස් වලින් යමක් ගනු දැකීම මයියා ගේ කැමැත්තයි.

    මයියා විවිද අදහස් වලට ගරු කරන අතර, මයියා නිවැරදි යැයි විශ්වාස කරන අදහස ප්‍රකාශ කිරීමට ද මයියා ගේ කිසිම පැකිලීමක් නැත.

    ReplyDelete
  9. මයියා

    ඔබගෙ අදහස ඉතාම වටිනා එකකි, නමුත් යථාර්ථය සමග එකතුකර බැලු විට ඔබගෙ අදහසට කිසිම ප්‍රායොගික වටිනා කමක් එකතු නොවෙයි.

    සිංහල මිනිසුන් හට බුදුදහමෙ හරය ලබාගැනිමට කිසිඳු අවශ්‍යතාවයක් නැත බහුතරයක් හට, බෞද්ධයි යැයි කියා ගන්නා බොහොදෙනා ක්‍රියාකරණුවෙ බෞද්ධ හරයන්ගෙන් පිට පැනය.රටක ශ්‍රේෂ්ඨ නායකයින් බිහිවෙනවිට රටෙ මිනිසුන්ද හරයන්ගෙන් පොෂනය වෙ. රට දෙස හොදට බලන්න, රටෙ දෙශපාලන තත්වය, ආර්ථික තත්වය මෙවා දෙස් හොදින් බලන්න, සුදු ජාතිකයින් මෙවාගෙන් නික්මුණු පසු බෞද්ධයින් තවදුරටත් බෞද්ධ ප්‍රතිපදාවන්ගෙන් ඇතට ගොස් කළු සුද්දන් උණා මිසක බෞද්ධ හරයන්ට ලං වුයෙ නැත. පිටස්තරයා පවසන පරිදි සමාජය තුල සැම අතකින්ම බෙදිම ඇති කරගෙන කොහෙ යන ගමනක් ද මෙ යැයි විටක සිතෙ.

    සැබැවින්ම මයියා, බෞද්ධ දීපයෙ බෞද්ධයෙකු සොයාගැනිම ඉතාම අපහසුය. බුදු දහම කිසිම දිනක කිසිම ව්‍යාපාරයකට කාවදින්නෙ නැත. බුදු දහමෙ හරයන් දෙශපාලන පක්ෂවල හා එ ආශ්‍රිත ක්‍රියාකරකම් වලට යොදා ගැනුම ඉතා නිශ්පල ක්‍රියාවකි. එසෙ වීනම් ලොකයෙ ඇති අසාර්ථකම දෙශපාලන ව්‍යාපාරය එය විය හැක. මම ඔබට මෙසෙ කියන්නම් , බුදුදහමෙ ඇති හරයන් තමන්ගෙ ජිවන රටාවට සමග සමපාත කිරිමෙන් අපුරු රිද්මයකින් යුතු සැහැල්ලු දිවි පැවැත්මක් ගත කිරිමට හැකි වෙ.

    මෙ රටෙ මෙතෙක් බලයට පත් වු නායකයින්ගෙ ක්‍රියාකලාප නිසා මෙතුවක් කල් මෙ රට අඳුරින් අඳුරටම තල්ලු විය, දැනට පවතින රජය ගැනද පැහැදිලි විස්වාසයක් නැත. තමුන්ට එහෙයි කියන්නම් රජයෙ වැදගත් තැන්වලට රිංගවා රට යම්කිසි අස්ථාවරත්වතයකට දැනටමත් පත් වි ඇත, දුර දිග බලා තම මිනිසුන් හසුරවන්නෙ නැත.

    බුදු දහමෙ හරයන් සමග සමපාතවන දෙශපාලන ව්‍යාපාරයක් මෙවැනි ආක්‍රමශිලි, ගුණමකු, රාජ්‍ය ද්‍රොහින්ගෙන් පිරුණු, බලලොභී මොඩයින්ගෙන් ගහණ පරිසරයක ඇතිවෙන්නෙ නැත. එයට ඇතිවිමට ඉඩතබන්නෙද නැත

    ReplyDelete
  10. @ රවා

    //බුදු දහමෙ හරයන් සමග සමපාතවන දෙශපාලන ව්‍යාපාරයක් මෙවැනි ආක්‍රමශිලි, ගුණමකු, රාජ්‍ය ද්‍රොහින්ගෙන් පිරුණු, බලලොභී මොඩයින්ගෙන් ගහණ පරිසරයක ඇතිවෙන්නෙ නැත. එයට ඇතිවිමට ඉඩතබන්නෙද නැත//

    මෙතන ඔයා කියන කාරණයත් එක්ක මම ගොඩාක් එකඟයි. අශිෂ්ට සමාජයක ශිෂ්ට දේශපාලකයෙකු බිහිවීම සිදුවීම අහම්බයක්. එහෙම තත්වයක දී කොහොම ද මේ කියන අදහස් ක්‍රියාත්මක කරන්නේ. එහෙම නැත්නම් කරන්නම බැරි ද? කරන්න ම බෑ කියල තීරණය කරනවා නම් අපි කවුරුවත් මේව ලියන්නේ නෑ. පොඩි හරි බලාපොරොත්තුවක් තියෙන නිසයි අඩුම තරමේ අපි මේව ලියන්නේ. ඒ අතින් අපි ඔක්කොම සමානයි කියල හිතනවා.

    මම මේ ගැන හිතනවිදිහ මෙහෙමයි. මම කවමදාකවත් දේශපාලකයන් ගැනවත් පක්ෂ ගැනවත් විශ්වාස කරන්නේ නෑ. නමුත් මම සාමාන්‍ය මිනිස්සු ගැන විශ්වාස කරනවා. සාමාන්‍ය මිනිස්සු අතර මේ අදහස් පැතිරවීම. ඒක පුළුල්ව සිදුවුණොත් ඒ අදහස් දරන දේසපාලකයන් බිහිවෙයි කියල මම හිතනවා. මම මෙතැන දී බුදුදහමේ සංකල්ප දෙකක් ගැන විශ්වාසය තබනවා.

    1. බහු ජන වෙත යන්න. ඔවුන් අතර හිඳ වැඩ කරන්න කියන අදහස. ඒ කියන්නේ රජුන් අතර නොව සාමාන්‍ය ජනයා අතර. ඔවුන් හිතන විදිහ වෙනස් කිරීමට දායක වීම. (මේ ගැන මගේ බ්ලොග් සටහන් අතර සාකච්ඡා කර තිබෙනවා)

    2. මහායානයේ එන බෝධිසත්ත්ව සංකල්පය. එනම් අපේ විමුක්තිය සාධනය කරගත හැක්කේ බුදුවීමෙන්. ඒ නිසා අපි හැම දෙනාම බෝධිසත්ත්වවරු විය යුතුයි. එහෙම කිව්වම පිස්සු කරන්න බෑ. බුදුවෙන්න පුළුවන් මිනිහෙක් බව චරිතයෙන් ඔප්පු කරන්න ඕන. ඒක අභියෝගයක්. එහෙම සමාජයක බුද්ධත්වය (ශිෂ්ටත්වය) පහල වෙනවා. ඒ ශිෂ්ට සමාජයේ බුදුන් (යහපත් දේශපාලකයා/රාජ්‍ය නායකයා?) බිහි වෙනවා.

    ආයෙත් ඔයා මුලින් කී අදහසට එය සම්බන්ධ කළොත් මේ අද දකින සමාජය තුළ යහපත් දේශපාලනයක්/පාලකයෙක්බිහින්නේ නෑ. නමුත් සාමන්ය සමාජය හිතන විදිහ වෙනස් කළ හැකිනම් යහපත් දේශපාලකයෙක් බිහිවෙයි.

    මම ථේරවාදයේ එන 'රහත්' බව කියන සංකල්පයට වඩා මහායන් අදහසට කැමති ඒ තුළ excuses නෑ. බුදුවෙන්න පුළුවං කෙනෙක් කියල චරිතයෙන් ඔප්පු කර පෙන්වන්න ඕන.

    නමුත් ථේරවාද සංකල්පයේ excuses තියෙනවා. අපි අද පිළිගන්න දේ තමයි අපිට බුදුවෙන්න බෑ. ඒක හිතන්න බැරි අමාරු දෙයක්. අපි පව්කාරයි. ගොඩයන්න පුළුවන් එකම විදිහ රහත්වීම පමණයි. (බුදුවෙන්නවත පසේබුදුවෙන්නවත් බෑ. පහලම ලෙවෙල් එකෙන් යන්තං ගොඩ යන්න විතරයි අපේ අපෙක්ෂාව) ඒකත් දැම්ම බෑ. මෛත්‍රී බුදුහාමුදුරුවො එනකම් ඉන්න වෙනවා. එතකං පිස්සු කරකර ඉන්න පුළුවං. ඕන මජර වැඩක් කරල (වයසට ගියාම) පිණක් දහමක් කරල ඒක ගොඩ දාගන්න පුළුවං. අන්න ඒ සමාජය තමයි අද අපි දකින්නේ.

    ඒ නිසා රවා මම හිතන්නේ මේ අදහස් සාමාන්‍ය ජනයා අතරට විශේෂයෙන්ම ළමයින් අතරට ගෙනියන්න පුළුවන්නම් අපි ඔක්කොම වෙන වෙන පාරවල්වලින් එළඹෙමින් උවත් බලාපොරොත්තුවෙන වෙනස කරන්න පුළුවන්වෙයි. සමහරවිට ප්‍රතිඵලය දකින්න තරම් අපි ජීවත්වෙන එකක් නෑ. නමුත් අපි අදහස් කරන දේවල් දවසක පල දරයි. මයියා මේ ගැන හිතන විදිහ (න්‍යායිකව කතා කළ අදහස් ප්‍රායොගික තලයට ගේන ක්‍රමය) සාකච්ඡා කරනවා නම් කැමතියි.'සිංහල ජාතික ව්‍යාපාරයේ' ඉන්න මිනිස්සු ඔයා අදහස් කරන වෙනස දක්වා ගෙන ආ හැකි ක්‍රමයක් ගැනයි මා අදහස් කළේ.

    ReplyDelete
  11. thank you very much for all of your ideas, I will put a detail comment on this.

    ReplyDelete

2222