Wednesday, 30 November 2011

අධිවේගයේ යැම හෙවත් වැදි බණ......

සාමාන්‍යයෙන්, ලංකාවේ රියැදුරු අසුනේ වාඩි වෙනවයි කියන්නේ, පොඩි අංජනම් බැලිමේ හැකියාවකුත් තියෙන්න ඕනේ කියන එකයි..මොකද කොච්චර මාර්ග සංඥා, අරවා මේවා මොනා තිබ්බත්, ඉස්සහරෙන් යන වාහනකාරයා වමට සිග්නල් දාලා දකුනට කපයිද, පැත්තෙන් එන ත්‍රීවීල්කාරයා ඇගට කපයිද, අතුරු පාරෙන් එන මොටර් සයිකලකාරයා එක පාරට ප්‍රධාන පාරට දමයිද වගේ නොයෙකුත් ප්‍රශ්ණ නිරාකරණය කර ගැනිමේ හැකියාවක්, ලංකාවේ පාරක වාහනයක් එලවන කොයි කවුරුත් සතුව තිබිය යුතු අනිවාර්‍ය හැකියාවක්..ඒකයි ලංකාවේ රියැදුරු මහත්තයෙකුට අංජනම් බැලිමේ හැකියාවක් මදක් හෝ පිහිටිය යුතුයැයි මයියා නිගමනය කලේ....

වාහනයක් එලවන එක ලංකාවේ මෙච්චර ඔලුව කැක්කුමක් උනාට, දියුණු රටක වාහන එලවන එක එච්චර අමාරුවක් නෑ. ඒකට අවශ්‍යවන්නේ ඉස්සරහ යන වාහනය දිහා බලං යෑමත්, මාර්ග සංඥා හා සම්ප්‍රදායන් ‍රැකීමත් පමණයි. ලංකාවේ රියැදුරන් කොච්චර කලබලකාරි, නොහික්මුනු කට්ටියද කියලා තේරුම් යන්නේ පිටරටක ගිහිල්ලා වාහනයක් අතට ගත්තම තමා.....

කොහොම උනත් ලංකාවේදී ඉතා අවිනීත රියැදුරෙක්ව සිට, කැන්ගරු දේශයේදී $1500 ට ( රු, 150,000) ට ආසන්න පොලිස් දඩ ආන්ඩුවට ගෙවා,ඊට අමතරව කන්ඩෙම් වන්නටම කාරයක් හප්පා ගැනිමේන් පසු, විනීත රියැදුරෙකු වීම දක්වා කාලය තුල මයියා ලැබු අත්දැකිම් මේදා පාර පෝස්ට් එකට නිමිත්ත කර ගැනීමට මයියා කල්පනා කලා. ඒකට මූලිකම හේතුවක් උනේ මෑතදී මහජනයාට විවෘත කරන ලද ආශ්චර්‍යයේ පිවිසුම කියලා කියන දක්ශිණ අධිවේගී මාර්ගයේ දැනටම සිදුවෙලා තියෙන අනතුරු සංඛ්‍යාව 40 ට ආසන්න බව දැක්කට පස්සේ...

අධිවේගී මාර්ගයක ධාවනය කිරීමේදී , සෑම තිස්සේම කල්පනාකාරී විය යුත්තේ තමන්ගේ ධාවනය වේගය ගැනයි. කුඩා වේග වලදී තමන්ට පාලනය කර ගත හැකි කරුණක්, අධිවේගයේදී පාලනයෙන් තොර වීම ඉතා සාමාන්‍ය සිදූවීමක්. මාර්ගයේ ධාවනය වන සෙසු වාහනද ඉතා අධි වේගයෙන් ධාවනය වීම නිසා, සුලු අත්වැරදීමක් උනත් මහ අනතුරක් බවට පත් කිරීමට ගත වන්නේ ඉතා ක්ශණික මොහොතක්....ඒනිසා පහත දැක්වේන කරුනු අධීවේගී මාර්ග තුල ධාවනය කිරීමේදී උපකාරී වෙතැයි මයියා උපකල්පනය කරනවා...

1.) වේග සංඥා පුවරුවලට අදාල නියමිත වේග සීමා වලට යටත්ව වාහනය ධාවනය කිරීම:
සාමාන්‍යයෙන් පාරක වංගු වල අරයන් ( horizontal allignments) හා ඒවායේ සැකස්ම (super elevatiaons)තීරනය වන්නේ නියමිත ධාවන සීමා අනුවයි. වේග සංඥා වල දැක්වෙන්නේ මේ අදාල වේග සීමාවනුයි. අධික වේග වලදී මේවයේ නිරවද්‍යතාවය ඉතා වැදගත්....ඒ නිසා අදාල වේග සීමාවලට යටත්ව ධාවනය කිරීම අත්‍යවශ්‍ය කරුනක්

2.) මංතීරූ ( lane) මාරු කිරීමේදී පැති කන්නාඩියට ( side mirror) අමතරව , බෙල්ල හරවා බලා තමන්ට සමීපව වාහනයක් නැති බව සැක හැර ගැනීම;

පැතිකණ්නාඩියට අසු නොවන බ්ලයින්ඩ් ස්පොට් ( blind spot) එකක් තියෙනවාය. අඩුවේග වලදී පැති කණ්නාඩියෙන් පමණක් බලා මංතීරු මාරු කලත් ලග තියෙන වාහනයට තිරිංග යොදා අනතුර වලක්වා ගත් හැක. එහෙත් අධිවේගයේදී මේ සෙල්ලම් බැරිය. එම නිසා තමන් මංතීරුව මාරු කිරීමට අදහස් කරන්නේ නම් පැති සංඥා ලාම්පු ( siganal light) දල්වා නිසි කාලයක් ලබාදී , පැති කන්නාඩියෙන්ද බලා, ඊට අමතරව බෙල්ල හරවා තමන්ට සමීපයෙන් වාහනයක් නොමැති බව සැක හෑර දැන ගැනීමේන් පසුව පමණක් මං තිරූ මාරු කල යුතුය.

3.) ඉදිරියෙන් යන වාහනයක් පෑති සංඥා ලාම්පු (signal) දල්වා මංතීරු මාරු කිරීමට යනබව සංඥා කල පසු එයට ඉඩ දෙන්න...

ලංකාවේ අති බහුතර රියැදුරන් කලබලකාරිය...අනෙකුත් වාහන තුට්‍ටුවටවත් මායිම් නොකරේ..අධිවේගයේදී එකෙක් අනතුරට ලක්වීම යනු, තව කීප දෙනෙක් නිකරුනේ එයට සම්මාදන් වීමය. ඒ නිසා අධිවේගයේදී සාමුහික විනය ඉතා වැදගත්ය....අනෙකාගේ ඉල්ලීමට ඉඩ දෙන්න...

4.) අධිවේගී මාර්ග වල නික්ම යෑම් ( Exits) මාර්ග කීපයක් පවතී. තමන්ගේ ගාමනාත්තයට අදාල නික්ම යෑමේ මාර්ගය ගැන හොද අවධානයෙන් යුතුව ගමන් කරන්න...


සමහර විට මේ නික්ම යන මාර්ගය ( Exit) ලබා ගැනීමට අතපසු වේ. ඒවැනි විටෙක කිසි ව්ටෙක තිරිංග යොදා වාහනය නතර නොකරන්න...පසුපසට ධාවනය නම් කිසිලෙසකවත් නොකරන්න....තමන්ට අදාල නික්ම යෑමේ මාර්ගය (Exit) අතපසු උනොත් කලබල නොවී දිගටම වාහනය ඉදිරියට ධාවනය කරන්න. ඊලගට හමුවන නික්ම යෑමේ මාර්ගයේන් ඉවත් වී ගොස නැවත් අනිත් පසින් අදිවේගී මාර්ගයට ඇතුලු තමන් පැමිනි දිසාවට ධාවනය කර අදාල ස්ථානයට පැමිනෙන්න. නැතහොත් නික්ම යෑමේ මාර්ගය ලබා ගෙන වෙනත් විකල්ප මාරගයක් භාවිතා කරන්න
අමතර පේට්‍රල් ටිකකුත් , ඇතුන් ලවා වත් ඇද්දිය නොහෑකි කාලයත් පොඩ්ඩක් වැය උනාට කරන්න දෙයක් නැත. ජීවිතය ඊට වඩා වටිනවාය...

5.) තමන්ගේ වාහනයේ ටයර් හා ධාවන තත්වය පිලිබදව නිරතුරුව සැලකිලිමත් වන්න..ආරක්ශක බදපටි පැලදීමට අමතක නොකරන්න.

ගෙවීගිය කට්ට සහිත ටයර් සහිත් වාහන අධිවේගයේදී තිරිංග වලට ඔරොත්තු දෙන්නේ නැත. ඒවන් වාහනයක් හදිසියකදී තිරිංග යොදා නතර කාලත්,, ස්කිඩ් වී වාහනය නතර වන විට වෙන්න ඕනා හරිය වෙලා ඉවරය

6.) තමන් වාහනයක් ඉස්සර කිරීමට අදහස් නොකරන්නේ නම් හැකි සෑම විටම තමන්ගේ වම් අත පැත්තේ මං තීරුවේ ධාවනය කරන්න.


අඩිවේගය ආශ්වාදජනකය. මෙය විදීමට හැකි වන්නේ විදිමත්, හික්මුනු රියැදුරෙකුට පමනි.....අශ්චර්‍යට පිවිසෙන්නන්ට ජය...

P.S : just saw this user guide made by RDA 01/12/2011

Sunday, 6 November 2011

කතන්දරශූරීන්ගේ ඕපන් සෝ(ර්)ස් චතුරාර්‍ය සත්‍යයේ නවතම වර්ශන් එක...........චාතුර්යා

මෙයට අදාල පලමු ලිපියට මෙතැනින් යන්න...


ඕපන් සො(ර්)ස් මෘදුකාංග වල දියුණුව අතිමහත්ය..

නොබෝදා කතන්දරශූරීන්
විශේෂයෙන් බ්ලොග් අවකාශයේ ලිංමැඩියන්ටත්....
පොදුවේ ලෝකසත්වයා කෙරෙහි කරුණාවෙනුත්
එලිදක්වන ලද
'කතන්දරගේ ඕපන් සෝ(ර්)ස් චතුරාර්‍ය සත්‍යයේ'
නවතම වර්ශන් එක
දැන් එලි දක්වා ඇත.


'කතන්දරගේ ඕපන් සෝ(ර්)ස් චතුරාර්‍ය සත්‍ය' යන්න දිග වැඩිය..
එමනිසා ඔසී ක්‍රමයට නම කෙටි කරමි...
එහි අළුත් නම 'චාතුර්යා' ය
කතන්දරගේ නම හැලිම ගැන කතන්දර තරහා වෙන්නේ නැත.
කොහොමත් ඕපන් සො(ර්)ස් වල කොපි රයිට්ස් නොමැත.
ඒ ඇරත් වචන වල තේරුම අනවශ්‍ය බැවින්
'චාතුර්‍යා' බැරි නම් ඕන මගුලක් දමා ගත්තාට වරදක් නැත....
මේ සංකල්පෙට නම් කොපිරයිට්ස් ඇත්තේය...
එහි අයිතිය ....
මේ බ්ලොගයට නිතර යන එන බුවාගේ ය.
හැබැයි ඔන්න ටෙලියේ ගිය
චාතුර්යා බලා
සිත සසලවා ගත් නංගිලා නම්
'චාතුර්යා' නම කෙලසීම ගැන
කැමති වෙන්නේ නැත...

පලමු චාතුර්යා එකෙදී මාරයා පරාජය උනේය...
ඒ ගැන වැඩි කථා ඕනෑ නැත..
අබුද්ධස්ස කාලේ ඒවා ටොයිස් වැඩය..

දෙවන චාතුර්යා එක නම් නියමය...
එය අත්විදීමට නම් පේරා ඉන්ජිනියරින් යා යුතුය..
අහෝ ඛේදයකි....
මේ චාතුර්‍යාව නම් 'අධිනිෂ්ක්‍රමනය' කලෝ නම් ස්වල්පය...
වැඩි දෙනා මේ චාතුර්‍යාව වැලද ගත් අයය...
ඒ තුලින්ම දුක පරාජය කල අයය.
සමහරෙක් නම් ඒ මගින්ම
දකුනු කුරු දිවයිනේ
කැන්ගරුවෝද දැක්කෝය...
එකල චාතුර්යා මෙකල අවිචර්‍යා වන්නේය..
නැග්ග ඉණිමගට පයින් ගැසීමක් මෙහි ඇත්තේ නැත..
මන්ද මේවා ඉනිමගේ නගින කාලේ හිතුනු දේවල්ය..

චාතුර්යාගේ අලුත්ම වර්ශන් එක නම් තෙවෙනි එකය..
ඒ අනුව කුඩ්ඩාගේ කුඩු ගැසීම ද චාතුර්යා එකකි..
එය වන්නේ මෙහෙමය..
දුක නම් කුඩුය...කුඩු නැති වීමය
දුකට හේතුව... කුඩු ගන්න මුදල් හිග කමය..
දුක නැති කිරීමේ මාර්ගය නම් හොරකම් කර මුදල් සෙවීමය..
දුක නැති කිරීම නම් ඒ මුදලින් ...
ආතල් එකේ ශොට් එක ගැසීමය..
ඒ අනුව කුඩ්ඩගේ කුඩු ගැසීමද
'කතන්දරගේ ඕපන් සො(ර්)ස් චතුරාර්‍ය සත්‍යකි'....
මෙහි 'අධිනිශ්ක්‍රමණයක්' නම් නැත..

චාතුර්යාගේ හතර වෙනි වර්ශන් එකක්ද ඇත...
එයට අනුව අම්මලා දරුවන් දමා.....
මැදපෙරදිග යෑම ද චාතුර්යා එකකි..
දුක නම් දරුවන් බඩ ගින්නේ ඇඩීමය..
දුකට හේතුව නම් මුදල් මදිකමය...
දුක නැති කිරීමේ මාර්ගය නම් රට යෑමය..
දුක නැති කිරීම නම් අම්මා රට යෑම හා
තාත්තා කැමති අතක් බලා ගැනීමය..
මේය තුන්වෙනි වර්ශන් එකටද වඩා වැඩි දියුණුය...
මන්ද..
මෙහි 'අධිනිෂ්ක්‍රමණ්යක්ද' ඇත..
මාරම ආතල්ය..

ඉතිං මහතුනි...
බුදුවීමේත්...කුඩුගැසීමේත්....රට යැමේත් වෙනස කිම?
වෙනසක් තේරුනොත්
තවම ඔබ ලිං මැඩියෙකි..
තරහ අවසර...

ආතල් ගත් ඔබ සැමට
ස්තූතියි..


------------- පිදුම -----------
ලිංමැඩියන් කෙරෙහි පතල වූ මහා කරුනාවෙන්
'ඕපන් සෝ(ර්)ස් චතුරාර්‍ය සතය්‍ය ' ලොවට දයාද
කල කතන්දරශූරින්ට..



උපහාසයත් අපහාසයත් අතර වෙනස
තේරුම් ගෙන
එහි ප්‍රීතීප්‍රමෝදයේ කිමිදෙමින්.......
මෙය ලියු මම
-----------මයියා-------------



ප:ලි:
කතන්දරශූරීන්ගේ නම සදහන් වීම නිසා කුමක්දැයි බැලීමට
පලමු වරට මෙම බ්ලොගයට ගොඩ වී
වැඩකට ඇති යමක් නොදැක
සිත් අමනාපයෙන් හැරී යන
ඔබට
මීට පෙර ලිපිය හෝ එම ලිපියේ කමෙන්ට් ටික කියවීමෙන්වත්
වැඩකට ගත හැකි යමක් ලබා ගැනිමට
හැකි වේයැයි
මයියා අවංකව කල්පනා කරයි...

Friday, 4 November 2011

වැල යන අතට මැස්ස ගැසීම හෙවත් චතුරාර්‍ය සතය්‍ය හා අභිනිශ්ක්‍රමණය පැටලවීමට අනුබල දීම

චතුරාර්‍ය සත්‍යය ලෙස අප බොහෝ දෙනා අදුනා ගෙන තිබෙන්නේ බුදුදහමේ දැක්වෙන සංකල්පයක්ය. මෙහි චතුරාර්‍ය කියන වචනය විභේදනය කර ගතහොත් එය චාතුර්+ආර්ය්‍ය ලෙස ගත හැක.මෙහි චතු යනු සතරක් යන අදහසින් යොදා ඇති අතර ආර්ය යනු උතුම් හෝ ශ්‍රේෂ්ඨ යන අදහසක් ගම්‍ය වෙනවා ලෙස ගත හැක. ඒ කෙසේ වෙතත් බුදුදහම තුල චතුරාර්‍ය සත්ය්‍ය ලෙස යොදා ගන්නේ මෙහි වචනාර්ථයටත් වඩා වෙනස් තේරුමකින් යුක්තවය. ඒ අනුව ආර්ය්‍ය ලෙස ගෙන ඇත්තේ ' කාලයේ පහර කෑමට ලක් නොවන සදාකාලික සත්‍යය' වෙනුවෙනි. ඒඅනුව ලෝකය කෙතරම් දියුනු උවද, නැතද, කොතරම් පහසුකම් තිබුනද නැතද, චතුරාර්‍ය සත්ය්‍ය ලෙස හදුන්වා ඇති සංකල්පය වලංගුය.

මෙහි සදාකාලික යන්න මදක් විමසා බැලීමට සුදුසුය. උදාහරනයක් ලෙස ගතහොත් මා ඉදිරිපිට ඇති බිත්තිය සුදුපාටය.එය කවුරු කොහොම කිව්වත් මේ වෙලාව තුල මයියාට සාපේක්ෂ සත්‍යකි. එහෙත් මේ කියමන තුල සදාකාලික වලංගුතාවයක් නොමැත. මන්ද කාලයේ ගලා යෑම හමුවේ මේ බිත්තිය සදාකාලික සුදුවර්ණයෙන් පවතින්නේ නැති අතර , සුදුපාට සම්භන්දයෙන් මයියාගේ පවතින අදහසද කාලයත් සමග වෙනස් වීමට බොහෝ දුරට ඉඩ ඇත.

එහෙත් චතුරාර්‍ය සත්‍ය ලෙස බුදුදහමේ දැක්වෙන්න මෙහි දැක්වූ සියලු සාපේක්ශතාවයන් අභිබවා යන්නක් බව එහි කියැවේ. කෙසේ නමුත් තවත් එකක් කිව යුතුය. මෙය හුදෙක් විශ්වාසයක් පමනක් බවය. එනම් මෙය සාදනය කර පෙන්විය නොහැක්කක් බවය. එහෙත් බුදුදහමේ කියැවෙන අන්දමට ඕනෑම අයෙකුට මේම චතුරාර්‍ය සත්‍යයේ දැක්වෙන්න තම තමන්ගේ නැණ පමණට ජීවිතයට සමීප කර ගත හැක්කකි. ඒසේ කිරීම තුලින්ම මෙම සත්‍යය වඩ වඩා ප්‍රත්‍යක්ශ කර ගත හැකි බවක් එහි ඉගැන්වේ.

කරුනු මෙසේ තිබියදී, අයෙක් තමන්ට පමණක් හෝ පුද්ගල කණ්ඩායමකට පමනක් , තමන්ගේ ජීවිතයේ එක් අවදියක පමණක් සත්‍ය වන යම් සංසිද්ධියක් හැදින්වීමට 'චතුරාර්‍ය සත්‍ය' වචනය යොදා ගන්නේ නම් එය එතරම් ගැලපෙන ක්‍රියාවක් බව මයියාට හැගී යන්නේ නැත. විෂේශයෙන්ම කාලයේ ගලා යෑම හමුවේ ලෝකයේ සියලු සංකල්ප කාලයේ පහර කෑමට ලක්වෙන අවස්තාවක, පුද්ගලානුබද්ධ වූ ඇතැම් සිදුවීමක් 'චතුරාර්‍ය සත්‍ය' යන වචනය පෙරදැරි කොට ගෙන ඉදිරිපත් කිරීම, එම වචනයේ සැබෑ තේරුම දන්නා, එය විශ්වාස කරන බොහෝ දෙනෙකුගේ බුද්ධියට කරන සියුම් සරදමක් ලෙසය මයියා ට හැගී යන්නේ....

බුදුදහමේ සාහිත්‍ය තුල කියැවෙන 'අභිනිශ්ක්‍රමණයද' මෙයාකාරම ඉතා උසස් සිදූවීමක් විස්තර කිරීමට යොදා ගන්නා වචනයකි. තමන්ගේ ලෙයින් උණු උණුවේ උපන් බිලිදා හැර දමා, සියලු ලෝකවාසී සත්වයා කෙරෙහි උපන් කරුනාවෙන්, ආත්ම ගනනක් පෙරුම්පුරාගෙන ආ යම් අධිෂ්ඨානයක් වෙනුවෙන් කිසියම් පුද්ගලයකු සිදුකල ගිහිගෙය හැර යාමක් මෙම වචනයෙන් විස්තර කෙරේ. 'අභ්නිශ්ක්‍රමනය' යන්නේ වචනාර්ථය කුමක් උවද එහි බුදුදහමේ 'සාහිත්‍ය' තුල යොදා ගැනෙන්නේ මෙවන් අති ශ්‍රේෂ්ඨ අරමුනක් වෙනුවෙන් ගිහි ගෙය හැර දමා යාමක් වෙනුවෙනි. එසේ නොමැතිව , සාමාන්‍ය පුද්ගලයකු සත්‍ය සොයා යෑම වෙනුවෙන් ගිහිගෙය හැර දමා යාමක් 'අභිනිශ්ක්‍රමණ්ය' ලෙස හදුන්වන්නේ නැත. මුල කී අකාරයටම,කිසිවෙක් තමන්ගේ පෞද්ගලික සුඛ විවරනය තකා, තමා අදුනාගත් දුක් සමුදායක් අතහැරීම නම් කුමන අකාරයටවත් 'අභිනිශ්ක්‍රමණයක් ' ලෙස හදුන්වා ගැනීම නම් මදක් විසුලු සහගතය.

මයියා මේ වචන සම්භන්දව මෙසේ පෝස්ට් එකක් දැමීමට තීරනය කලේ කතන්දරගේ වර්තමාන පෝස්ට් එකක වචන යොදා ඇති සම්භන්දව , මයියාට පේන වරදක් පැහැදිලි කිරීමටය.කතන්දරම වරක් නිවැරදිව ප්‍රකාශ කර ඇති අන්දමට බ්ලොග් අවකාශය සමාජයේ නිවැරදි ප්‍රතිමුර්තියකි. අප සමාජය යනු පබාලා පාර්ලිමෙන්තු යවන , මැර මර්වින්ලා ඉහලම චන්දයෙන් පාර්ලිමේන්තු යවා වන්දනාමාන කරන, පුද්ගල ප්‍රතිරූප ඉදිරීයේ එහෙයියන් වන කොන්ද කඩා ගත් සමාජ්යකි. වැල යන අතට මැස්ස නොගසා, තමා විශ්වාස කරන සත්‍යක් වෙනුවෙන් පෙනී නොසිටින තාක් කල් බ්ලොග් අවකාශයද මේ කී සමාජය නැමැති මඩගොහොරුවේ එරී දගලන්නෙකි.

මේකට අදාල දෙවෙනි ලිපිය

කතන්දරශූරීන්ගේ ඕපන් සෝ(ර්)ස් චතුරාර්‍ය සත්‍යයේ නවතම වර්ශන් එක...........චාතුර්යා